يكشنبه 3 شهريور 1398   14:45:12
 
 
                 
 
پيوندها
سايت مقام معظم رهبري
سايت رئيس جمهور
مجلس شورای اسلامی
قوه قضاييه
آلبوم تصاوير
اوقات شرعي
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 2596809
تعداد بازديد کنندگان سايت: 66575704 تعداد بازديد زيرپورتال: 12638235 اين زيرپورتال امروز: 3504 سایت در امروز: 18187 اين صفحه امروز: 632
درخواست

در حال ساخت



اين صفحه در حال ساخت است

تلفن 111

 معرفی سامانه تلفنی 111
 
یکی ازمجاری شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت (سامد) در سراسر کشور، سامانه تلفنی 111 می باشد که همه آحاد ملت سربلند ایران، در هر جای میهن اسلامی عزیزمان می توانند ایده ها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات و درخواست های خود از دولت را با آن مطرح کنند. در واقع هدف از راه اندازی این سامانه، تمهید شرایط لازم برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد و نیز پاسخگویی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاه های اجرایی است.
 
مشاوران مطمئن مردم در111
اپراتورهای پاسخگوی مردم در سامانه تلفنی 111 با فراگرفتن آموزش های تخصصی گوناگون، در حیطه های مختلف ارتباطی و محتوایی و نیز اشراف کامل به شرح وظایف و عملکرد دستگاه های اجرایی کشور، مشاورانی مطمئن برای راهنمایی مردم در جهت پیگیری مطالب مورد نظر خود هستند.
 
قابلیت های سامانه 111
سامانه تلفنی 111 درآن واحد از دو قابلیت برقراری "ارتباط زنده"on line(آن لاین) و"غیر زنده"off line(آف لاین) برخوردار است. به این معنی که در ساعات اداری، تماس گیرندگان به انتخاب خود، می توانند با کارشناسان سامانه به گفتگوی زنده بپردازند و ضمن بهره مندی از جنبه مشورتی سامانه، با طرح نکات مورد نظر خود و دریافت "کد پیگیری"، امکان دنبال کردن موضوع مورد نظر را نیز بیابند.
اما در روش off line" آف لاین"، هم در ساعات اداری و هم در ساعات غیر اداری، تماس گیرندگان می توانند از طریق ضبط مکالمه، مطالب مورد نظر خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
 
الزامی بودن ارائه کد ملی
به منظور نظم دهی به انبوه تماس های تلفنی با سامانه تلفنی 111 تماس گیرندگان ملزم به بیان کد ملی( پس از آنکه صدای ضبط شده سامانه آن را از تماس گیرنده درخواست کرد) می باشند.
توجه: بعضی از تماس گیرندگان، پس از آنکه صدای ضبط شده سامانه از آنها درخواست بیان کد ملی را می کند، اقدام به گرفتن شماره ملی خود بوسیله صفحه شماره گیر تلفن می کنند که این کار، به ثبت کد ملی ایشان منجر نمی شود و کد ملی،  پس از درخواست صدای ضبط شده سامانه، صرفا باید بوسیله تماس گیرنده، خوانده شود تا روی نوار تلفنی ضبط گردد.
 
پیگیری موارد مطرح شده
تماس گیرندگانی که مایل به پیگیری مطالب مورد نظر خود هستند، پس از بیان موضوع با کارشناس سامانه، کد پیگیری دریافت کرده و به تناسب موضوع مطروحه، مدتی بعد، ضمن تماس با 111 و ارائه کد پیگیری، پاسخ دستگاه مربوطه به مشکل خود را دریافت خواهند کرد.
 
نکات کلیدی برای تماس با سامانه111 
-در هر نقطه از ایران بدون نیاز به گرفتن پیش شماره به خط ارتباطی 111 وصل می شوید.
-قبل طرح هر موضوعی با سامانه ارتباط مردم و دولت، داشتن کد ملی الزامی است.
-در صورتی که متقاضی، اطلاعات شخصی خود را در اختیار قرار ندهد، نمی تواند تقاضایش را از سیستم پیگیری نموده و از روند رسیدگی آن مطلع شود.
-از تماسهای مکرر با سیستم برای بیان یک تقاضا اجتناب کنید؛ زیرا سوابق تماس شما در سیستم موجود است و در صورت تکراری بودن ثبت نمی شود.
-از تکرار هر موضوع مورد نظر در سایر قالب ها مانند نامه، پیامک و ...و یا از طریق سایر اعضای خانواده اجتناب نمایید؛ زیرا سیستم نرم افزاری سامد یکپارچه بوده و پیام از هر کانالی و به هر نامی که در سیستم ثبت شود، روند رسیدگی مشابه دارد و ثبت مجدد پیام ها امکان پذیر نمی باشد.
-برای صرفه جویی در وقت و هزینه خود، در زمان هایی که صف انتظار تلفن 111شلوغ است، تماس را ازطریق سیستم ضبط پیام ادامه داده و یا ارتباط را به ساعات دیگر موکول کنید.
- درصورتی که پیام دریافت شده به شخصی غیر ازتماس گیرنده برگردد، مانند همسر، فرزند، پدر، مادرو...الزامی است مشخصات فردی که تقاضا به او مربوط است، ذکر شود نه شخص تماس گیرنده.
-سعی کنید از ذکر موارد متعدد در تقاضای خود یا شرح مفصل آن اجتناب نمایید. فقط مواردی را که برای شما اضطراری است، مطرح کنید.
 
مسكن
راهنمایی و مشاوره متقاضیان مسکن
سیاست ها و برنامه های دولت در حوزه مسکن
بخش مسکن از مهمترین بخش های اقتصادی در هر کشور است و سهم عمده ای از تولید ناخالص داخلی، سرمایه گذاری و اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد و به عنوان محرک بسیاری از فعالیت های اقتصادی عمل می کند در واقع رونق مسکن می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد داشته باشد.
استفاده از تجربیات چند ساله اخیر و جلوگیری از تکرار اشتباهات مسکن مهر و ساخت مسکن با تبعات کمتر از اهداف و برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه مسکن می‌باشد. از این رو وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شورای عالی رفاه اجرای طرح‌های دولت را در حوزه مسکن برعهده دارند.
اکنون دولت یازدهم ضمن بازنگری در طرح جامع مسکن و به روز نمودن آن، برنامه‌های این طرح را مطابق با شرایط کشور تنظیم کرده است.
 
برنامه ‌های دولت یازدهم در حوزه مسکن
1-     مسکن اجتماعی
طرح مسکن اجتماعی مورد نظر وزارت راه که به عنوان جایگزین مسکن مهر مطرح شد اتکای اصلی خود را بر سپرده و پس‌انداز متقاضیان و کمک تسهیلاتی دولت در نرخ سود بانکی، قرار داده است موضوعی که رویکرد جدید دولت یازدهم در حوزه مسکن را به نمایش می‌گذاشت. دولت در نظر دارد در مسکن اجتماعی 60 درصد اجاره‌بها را به صورت یارانه (بن اجاره) پرداخت کند. این پرداخت از طریق سپرده‌گذاری 1500 میلیارد تومان در بانکها با نرخ23 درصدی است تا به این ترتیب سالانه 340 میلیارد تومان سود عاید دولت می‌شود.
طبق الگوی مصرف مسکن و الگو سازی برای ساخت مسکن کوچک پیش بینی شده است. این نوع واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از الگوی مصرف مسکن (به طورمتوسط 50 متر مربع) است که توسط دولت تامین می شود. این طرح با نام «تامین مسکن اقشار کم درآمد» برای ساخت سالانه 125 هزار واحد مسکونی طراحی و تدوین شده که قرار است در طول 6 سال به اجرا دربیاید. این طرح مجموعاً برای 750 هزار واحد مسکونی شهری عملیاتی می شود، برنامه مشترک تامین مسکن با همکاری دو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی انجام می شود؛ به این صورت که ساماندهی و تهیه گروه های هدف از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و وزارت راه و شهرسازی نیز زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز را تامین می کند.
برای جلوگیری از آثار منفی استفاده از منابع بانک مرکزی که در طرح مسکن مهر عملیاتی شد، در طرح مسکن اجتماعی تکیه بر چندین محل مختلف برای تأمین مالی این طرح است تا کمترین آثار تورمی را به همراه داشته باشد.
 
جامعه هدف در مسکن اجتماعی
در این طرح که ویژه اقشار کم‌درآمد و دهک‌های اول و دوم جامعه تدوین شده، روش‌های مختلفی برای تأمین مسکن این خانوارها پیش‌بینی شده‌است که به مرور و در طول ۶‌سال اجرایی می‌شود. طرح تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد علاوه بر این‌که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شود، گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند را نیز دربرمی‌گیرد که شناسایی این گروه‌ها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
براساس اعلام مسئولان قرار نیست اشتباه مسکن مهر در این طرح تکرار شود بنابراین ابتدا اقشار مشمول طرح شناسایی می‌شوند، سپس متناسب با استخراج اطلاعات برای ثبت‌نام آنها اقدام خواهد شد.
 
2-     مسکن حمایتی:
برای اقشار متوسط رو به پایین مسکن حمایتی نیز طرح دیگر دولت یازدهم در بخش مسکن است. این نوع مسکن با مساحتی معادل الگوی مصرف مسکن (متوسط 75 متر مربع) ساخته می شود و حمایت دولت از آن به صورت پرداخت بخشی از هزینه ساخت در قالب تسهیلات است. مسکن حمایتی برای دهک های 3 و 4 در نظر گرفته شده است. در این برنامه حمایت دولت به صورت پرداخت بخشی از تسهیلات برای ساخت مسکن خواهد بود.
در مسکن حمایتی قرار است سالانه 250 هزار واحد مسکن ساخته شود که در آن 35 درصد اقساط وام خرید توسط دولت تخصیص می‌یابد و همچنین مبلغ سپرده‌گذاری متقاضی برای مسکن حمایتی را 50 میلیون تومان اعلام کرد وبهترین راهکار ادامه مسکن مهر است.
 
3-     راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان:
طرح دیگر دولت برای تامین منابع مالی ساخت مسکن طرح صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان است؛ این طرح طرف عرضه را نشانه گرفته است. هر چند مدلسازی صندوق زمین و ساختمان از سال 86 در سازمان بورس اوراق بهادار وجود داشت اما این صندوق برای نخستین بار در کشورمان به طور رسمی در دولت یازدهم افتتاح شد و نخستین طرح خانه سازی صندوق با عنوان نسیم یک، برای ساخت 60 واحد مسکونی واقع در شهرک گلستان شهرتهران (راه آهن)، کلید خورد.
صندوق شروع خوبی برای افزایش عرضه مسکن است و دولت می تواند برای هر طرح خانه سازی که از طرف بخش خصوصی انجام می شود در بازار سرمایه یک صندوق تشکیل دهد و از طریق سرمایه مردم، انبوه سازی انجام شود. در این صندوق ها با اصلاح مقررات قبلی اختیارات مالک زمین طرح افزایش یافته است و تا زمانی که سهم مالک از کل طرح در اکثریت باشد نسبت به سهام خود در تمام تصمیمات، قاعدتاً حق رای و اختیار متناسب خواهد داشت.
 
4-     مسکن مشارکتی:
در این طرح منابع مالی مورد نیاز آن از سوی آورده متقاضیان و شرکت های خصوصی تامین می شود به طوری که دولت منابعی مثل زمین دارد و چون اعتبارات کافی ندارد، از شرکت های خصوصی که بتوانند سرمایه گذاری کنند و مشارکتی در تولید مسکن یا در زمینه تجاری و خدماتی داشته باشند، کمک می گیرد. طبق این طرح، وقتی دولت و بخش خصوصی با هم قرارداد می‌بندد، در این قرارداد زمین در اختیار آن شرکت یا سرمایه گذار بخش خصوصی قرار می گیرد و با همدیگر کار نظارت را انجام می‌دهند و سهم آورده سرمایه گذار و دولت مشخص است.
 
5-     تسهیلات مسکن:
×      وام تعهدی مسکن
این وام که همان وام معمول مسکن است بصورت تعهدی میباشد بدین گونه که شخصی با باز کردن حساب قرض الحسنه مخضوض وام در یکی از شعبات بانک مسکن و سپرده کردن مبلغی پول با شرایط گذشت زمان و مبلغ مانده در حساب امتیاز وام تا سقف هجده میلیون تومان دریافت میدارد که به شرط خرید مسکن و ترهین سند میلغ وام را دریافت میدارد.
امتیاز این وام قابل واگذاری نمیباشد بهمین دلیل شخض فروشنده، وام را بنام خود میتواند بگیرد و در این حالتخریدار وام سند را بنام فروشنده وام نموده و او در رهن بانک میگذارد و سند بنام فروشنده وام باقی میماند.
 
 
 
 

×      لیزینگ مسکن:
لیزینگ یکی از روش های تامین مالی برای افرادی است که نمی توانند دارایی خاصی را خریداری کنند. بر این اساس، لیزینگ مسکن با پرداخت مبلغی به خریدار مسکنی که پول ندارد، کمک می کند تا خانه ای را خریداری کرده و در 10 تا 15 سال همانند اجاره بها نرخی را به این لیزینگ پرداخت کند تا درنهایت صاحب واحد مسکونی شود. سقف پرداخت این تسهیلات 50 میلیون تومان برای خرید مسکن دست اول می تواند در وهله نخست مناسب باشد. در این روش شرکت های لیزینگ می توانند با استفاده از آورده و دارایی متقاضیان، واحدهای مسکونی را با انتخاب از سوی متقاضی یا با انتخاب از سوی شرکت لیزینگ، از طریق تامین مالی بخش عمده واحد مسکونی واگذار کنند.
 
×      اوراق بانک مسکن
تسهیلات 600 میلیون ریالی
سقف فردی تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم در تهران به 600 میلیون ریال، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به 500 میلیون ریال و در سایر مناطق شهری به 400 میلیون ریال افزایش یافت.
شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات با سقف‌های تسهیلاتی مذکور به شرح ذیل می‌باشد:
1- نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار در حال حاضر 18.5 درصد می‌باشد.
2- حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی 12 سال می‌باشد.
3- تقسیط تسهیلات به 3 روش ساده ، پلکانی سالانه و پلکانی دوره ای امکانپذیر می باشد.
 
تسهیلات احداث واحد مسکونی
1-    سقف تسهیلات احداث هر واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به شرح ذیل جدول ذیل می‌باشد:
تهران
600 میلیون ریال
مراکز استان­ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت
500 میلیون ریال
سایر مناطق شهری
400 میلیون ریال
 
تسهیلات ساخت مسکن
در مواردیکه پدر و فرزند، مادر و فرزند و یا زن و شوهر به صورت مشترک اقدام به احداث واحد مسکونی می نمایند، سقف تسهیلات قابل پرداخت برای احداث هر واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به شرح جدول ذیل می‌باشد.
 تهران
800 میلیون ریال (هر یک بطور جداگانه 400 میلیون ریال)
مراکز استان­ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت
700 میلیون ریال (هر یک بطور جداگانه 350 میلیون ریال)
سایر مناطق شهری
600 میلیون ریال (هر یک بطور جداگانه 300 میلیون ریال)
 
تسهیلات خرید زوجین
تسهیلات خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسـهیلات مسکن، به زوجینی که تاریخ وقوع عقد آنها 17/10/92 و به بعد می باشد و به صورت مشترک نسبـت به خـرید واحد مسـکونی اقدام می نمایند تا سقف‌های مندرج در جدول ذیل قابل پرداخت می باشد.
تهران
600 میلیون ریال
مراکز استان­ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت
500 میلیون ریال
سایر مناطق شهری
500 میلیون ریال
×     تسهیلات وام مقاوم سازی مسکن روستایی
متقاضیانی که در مسیر اجرای طرحهای هادی و اصلاح معابر روستایی قرار داشته و تمام یا بخش عمده‌ای از بنای مسکونی آنها تخریب گردیده و یا در حال تخریب می باشد.
متقاضیانی که واحد مسکونی آنها در روستاهایی که در مناطق سانحه‌خیز می باشد.
متقاضیانی که واحد مسکونی آنها به لحاظ استقرار در بستر نامناسب نظیر حریم مسیلها، رودخانه ها و شیب تند (رانش زمین و ... ) قرار گرفته و نیاز به جابجایی دارند.
متقاضیانی که واحد مسکونی آنها کم دوام یا غیر مقاوم بوده و تقاضای تخریب و نوسازی واحد مسکونی خود را دارند.
روستائیانی که به علت نداشتن واحد مسکونی قصد دارند در زمینی که مالک آن هستند نسبت به احداث بنای جدید اقدام نمایند.
متقاضیانی که در روستاهای دارای جاذبه‌های گردشگری ساکن می باشند.
متقاضیانی که در اجرای طرحهای تفکیک و واگذاری زمین روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر طرحهای ‌اسکان‌ جمعیت‌ روستایی ‌مایلند نسبت به احداث واحد مسکونی جدید اقدام نمایند.
مجموعه سازان مسکن (متقاضیان احداث 4 واحد مسکونی روستایی وبه بالا) به شرط تائید طرح پیشنهادی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و ارائه لیست متقاضیان مشمول.
متقاضیانی که تمایل به مهاجرت از شهر به روستا را داشته باشند.
 
×     تسهیلات قرض الحسنه تعمیر مسکن روستایی
تسهیلات قرض الحسنه مسکن روستایی در جهت تعمیر و مرمت و بهسازی مساکن روستایی و احداث حمام در مساکن روستایی با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به متقاضیان واجد شرایط پرداخت میگردد و در جهتکمک به متقاضیان روستایی جهت تعمیر و مرمت و نگهداری بهینه مساکن روستایی پرداخت می گردد .
افرادی که ساکن روستاها بوده و منازل مسکونی آنها احتیاج به تعمیر و بازسازی دارد و همچنین افرادی که فاقد حمام شخصی در منازل خود میباشند ، میتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند.
 
×      پرداخت تسهیلات بانکی به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه
به منظور احداث واحدهای مسکونی در مناطق آسیب دیده از حوادث قهری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هر ساله مبالغی را تحت عنوان وجوه اداره شده نزد بانک عامل تودیع مینماید تا در قالب تسهیلات بانکی به اشخاص مورد معرفی بنیاد در استانهای آسیب دیده ناشی از حوادث قهری پرداخت گردد .
مرمت و بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری شهری و روستایی که در اثر وقوع حوادث غیر مترقبه آسیب دیده و یا تخریب گردیده اند.
کلیه افرادی که واحد مسکونی و تجاری آنها در اثر وقوع حوادث قهری از قبیل سیل ، زلزله ، رانش زمین و غیره دچارآسیب دیدگی گردیده اند و احتیاج به تعمیر و مرمت یا بازسازی دارند میتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند.
جدول نوع تسهیلات روستایی
نوع تسهیلات
مبلغ سقف تسهیلات
( میلیون ریال )
نرخ سود
( درصد)
دوران ساخت
دوران بازپرداخت
مقاوم سازی و نوسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر 12 هزار نفر
150
5
24ماه و قابل تمدید تا 36 ماه
جمعا با دوران ساخت 15 سال ( با شرایط قسیط متناسب با فصل کاری )
قرض الحسنه تعمیر مسکن روستایی و احداث حمام در واحد مسکونی روستایی
20
مصوب قرض الحسنه
-
36 ماه
تسهیلات حوادث
احدائی
شهری
300
5
36 ماه
12 سال
60 بلاعوض
-
-
-
روستایی
200
4
36 ماه
12 سال
50 بلاعوض
-
-
-
احدائی تجاری و تعمیری مسکونی شهری و روستایی
120
5
-
5 سال
20 بلاعوض
-
-
-
×     دیگر وامهای خرید مسکن:
برخی تسهیلات خرید مسکن همچون وام کارمندی به وامی اطلاق میشود که سازمان یا اداره ای جهت کارمندان خود تسهیلات ویژه ای برای خرید مسکن ایجاد میکند. اینگونه وام ها هیچ سپرده ای ندارد و فقط یک امتیاز خواص برای افراد خواصی است که همانند وام ۱۸ میلیونی غیرقابل انتقال است و برای خرید یا فروش آن مجبور به انتقال سند بنام صاحب امتیاز وام هستید. مبلغ وام و سود این وامها متفاوت است و معمولا سود پایین تری نسبت به دیگر وامها دارند. بانک عامل آن نیز از طرف آن اداره یا سازمان تعیین میشود.
 
6-مسکن مهر
علیرغم مشکلاتی که مسکن مهر در افزایش تورم و همچنین همچون عدم رعایت استاندارهای لازم در ساخت و سازها برای دولت یازدهم به ارث گذاشته است اما دولت یازدهم به صاحبان این خانه‌ها قول داده که تعهدات خود را در قبال تکمیل این پروژه‌ها را ادامه خواهد داد. البته دولت یازدهم پس از اتمام پروژه‌ها باقیمانده مسکن مهر مسکن اجتماعی را برای اقشار کم درآمد جایگزین خواهد کرد.
هیات وزیران در راستای اجرایی نمودن طرح های آتی تامین مسکن ، با واگذاری واحدهای فاقد متقاضی طرح مسکن مهر مازاد بر عرضه و تقاضا ، بدون درنظر گرفتن برخی شرایط موافقت کرد .
بر این اساس مقرر گردید تا مازاد مسکن مهردربرخی از مناطق کشور بدون در نظر گرفتن شرایطی نظیر فاقدین مسکن ، متاهل یا سرپرست خانوار و دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت درشهر مورد تقاضا، به متقاضان واگذار گردد.
 
جهت طرح شکایت درخصوص مسکن از طریق سامانه شکایات بنیاد مسکن به آدرس زیر اقدام نمایید. http://www.bonyadmaskan.com/SitePages/inspection.aspx
جهت طرح درخواست درخصوص مسکن از طریق سامانه شکایات بنیاد مسکن به آدرس زیر اقدام نمایید.
 
تسهيلات بانكي


تسهیلات بانکی
 
یکی ازدغدغه های مهم هردولت رفع مشکلات مردم دربخش تسهیلات بانکی  است. معضلی که به دلیل فقدان امکان دسترسی عموم مردم و عادلانه نبودن شرایط برخورداری برای همه، پیوسته یکی از محورهای گلایه های مردمی محسوب می شد. دولت، با شناخت به این موضوع تلاش کرده شرایط استفاده از آنها را برای عموم مردم فراهم آورد.
درهمین راستا پایگاه اطلاع رسانی مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، به منظور اطلاع رسانی به مردم درخصوص انواع  تسهیلات بانکی که بخشی از مشکلات مردم است، لیستی از بانک های دولتی که در این زمینه فعال هستند را قرار داده که با کلیک کردن روی هر کدام وارد سایت آن شوید:
 
1.        بانک ملی
2.       بانک ملت
3.      بانک مسکن
4.       بانک تجارت
6.       بانک رفاه
 
بهداشت و درمان

راهنمایی و مشاوره متقاضیان درمان و دارو
الف) برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه درمان و دارو برای ایرانیان:
1) در حوزه درمان:
دولت یازدهم با توجه به اولویت ویژه‌ای که برای حوزه سلامت قایل بوده برنامه "تحول نظام سلامت" را طراحی و از ابتدای اردیبهشت سال 1393 به مرحله اجرا درآورد.

این طرح ملی شامل برنامه‌های زیر می‌باشد:
1) کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‏های وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی:
 تمامی بیمارستان‏های دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشمول این برنامه می‏باشند.
 با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه پرداختی بیماران بستری در شهرها به 10 درصد و در روستاها به 5 درصد رسید.
* لازم به ذکر است افراد فاقد بیمه، جهت پوشش بیمه‏ای و استفاده از این طرح می‌بایست به مراکز بیمه مراجعه نمایند.

بیمه‏های پایه شامل: بیمه سلامت ایرانیان، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد حضرت امام(ره) و سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح می‏باشند.
  بیمارستان موظف است تمامی خدمات مورد نیاز بیمار را که در فهرست بیمه پایه و برنامه طرح تحول نظام سلامت می‏باشد به بیماران عرضه نماید.
 هزینه همراه برای بیماران زیر 12 سال فقط مشمول حمایت این برنامه می‏باشد؛ سایر بیماران می‏بایست کل هزینه همراه را پرداخت نمایند.
 کلیه داروها، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی بیماران بستری توسط بیمارستان تامین می‏گردد و بیماران بستری برای تهیه این اقلام به خارج از بیمارستان هدایت نخواهند شد.
 درصورتی که بیمارستانی امکان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته ‏باشد بر اساس زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد اجرایی دانشگاه، عمل خواهد کرد و مسئولیت و هزینه‏های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) به عهده بیمارستان ارجاع دهنده می‏باشد.
 حمایت از مصدومین حوادث ترافیکی، کماکان مشمول آیین‏نامه اجرایی بند ب ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه کشور خواهد بود و در این برنامه پوشش ندارد.
 تعهدات شرکت‏های بیمه تجاری در قبال قراردادهای بیمه مکمل درمان، کماکان باقی خواهد بود و اجرای این برنامه نافی این تعهدات نیست.

موارد زیر تحت حمایت برنامه تحول نظام سلامت نمی‏باشند :
*هزینه جراحی ها و اقدامات تشخیصی درمانی زیبایی            * هزینه اقامت در اتاق یک تخته
*هزینه اقامت درVIP                                                    * هزینه خدمات ناشی از ضرب و جرح    

    2) برنامه ترویج زایمان طبیعی:
در حال حاضر ایران با داشتن دومین میزان سزارین در جهان با نسبت 54 درصد وضعیت نامطلوبی از این حیث داراست. از این رو در قالب طرح "تحول نظام سلامت" و برنامه راهبردی دولت تدبیر و امید، برنامه ترویج زایمان طبیعی با رایگان نمودن آن در بیمارستان های دولتی از 15 اردیبهشت 93 در سراسر کشور اجرا گردیده و تاکنون بیش از 470 هزار زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شده‏ و دستاوردهای زیر را به همراه داشته‏است:
 رایگان نمودن زایمان طبیعی در مراکز دولتی به منظور تشویق مادران باردار به انجام زایمان طبیعی.
 تعرفه تشویقی مازاد بر تعرفه مصوب فعلی به دهندگان خدمت زایمان طبیعی.
 کاهش 6 درصدی سزارین در بیمارستان‏ها.
 برنامه‏ریزی به منظور بهینه‏سازی تخصیص اعتبار ویژه در این خصوص به مراکز دولتی.
 برگزاری کلاس‏های آموزش بهداشت باروری و زایمان به صورت رایگان برای 60 هزار مادر باردار

3) ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی:
امروزه مفهوم رضایتمندی بیماران در تمام دنیا در حوزه مراقبت های پزشکی اهمیت بسیار ویژه ای یافته است. در کشور ما 83 درصد از خدمات بستری به وسیله بخش دولتی ارائه می شود. در حال حاضر 570 بیمارستان تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 78 هزار تخت بیمارستانی در حال ارائه خدمات درمانی و بستری به هموطنان عزیزمان هستند.
برنامه ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از  15 اردیبهشت ماه 1393 در اولین فاز "برنامه تحول نظام سلامت" در حوزه درمان کلید خورد.
 هدف از اجرای این برنامه عبارتند از:
 ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در همهی بیمارستانهای تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 کسب حداقل رتبه استاندارد
 پاسخگویی به انتظارات بیماران با خدمات هتلینگ بیمارستان¬ها
تاکنون بیش از 12هزار بسته اقلام 11 گانه هتلینگ، شامل تخت، کمد، تشک، پایه سرم و ... که مربوط به وسایل رفاهی بیماران است، در بیمارستان‏های شهرهای کمتر برخوردار کشور توزیع شده‏است.

4) برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور:
برنامه‌ها و اقداماتی که در این حوزه انجام شده است عبارت است از:
 پرداختیهای تشویقی به پزشکان جهت فراهم نمودن زمینه ماندگاری آنان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافت
 کمبود حدود1800 پزشک متخصص مورد نیاز مناطق محروم
ا دسترسی مردم به پزشکان در مناطق محروم و زمینه بهرهمندی مردم از خدمات پزشکی در نزدیکترین فاصله به مکان زندگی‌شان
 فعالیت 5450 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص مشمول برنامه ماندگاری در مناطق محروم
 احداث و بهره‌برداری از331 بیمارستان در 291 شهرستان  محروم و کمتر توسعه یافته
 افزایش پزشک متخصص مشمول برنامه ماندگاری از 1400 به 3914 نفر
 افزایش پزشکان تمام وقت جغرافیایی مشمول برنامه ماندگاری از 5درصد به 100درصد
5) حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی:
پزشک مقیم به پزشک متخصص/فوق تخصص/فلوشیپ گفته می‏شود که از ساعت 2 بعدازظهر الی 8صبح روز بعد در روزهای غیر تعطیل و 24 ساعته در روزهای تعطیل، در مراکز درمانی/ آموزشی- درمانی زیرمجموعه دانشگاههای علوم پزشکی، حضور فیزیکی فعال داشته و اقدامات تشخیصی و درمانی مورد نیاز بیماران مرتبط با زمینه تخصصی خود را انجام دهد.

مراکز مشمول:
 1- کلیه مراکز درمانی/آموزشی دارای 42  تا 64 تخت فعال، دارای یک پزشک مقیم از یکی از رشته‌های تخصصی داخلی، جراحی عمومی و یا طب اورژانس
3- کلیه مراکز درمانی/آموزشی دارای ا 64 الی 454 تخت فعال، دارای دو تا چهار پزشک مقیم در شته های تخصصی موردنیاز
4- کلیه مراکز درمانی/آموزشی دارای بیش از 454 تخت فعال، دارای چهار تا شش پزشک مقیم در رشته های تخصصی موردنیاز

تخت فعال: تختی است که حداقل به مدت 42 ساعت امکان بستری دارد و بر این اساس تختهای دیالیز، اتاق عمل، اتاق زایمان، اورژانس تخت فعال محسوب نمی‏شود، ولی بخش اورژانس که در آن بیماران به مدت حداقل 42 ساعت بستری می‏شوند، تخت فعال به حساب می‏آید.

6) ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی:
در این راستا اهداف زیر دنبال می‌شود:
فرانشیز اخذ شده از بیمار صرفا مربوط به تعرفه مصوب سال جاری حق ویزیت مصوب هیئت وزیران است و بابت مابه‏التفاوت قیمت تمام شده ویزیت پرداختی از سوی ستاد هیچگونه مبلغی از بیمار دریافت نخواهد شد و از بیماران آزاد صرفا تعرفه مصوب هیئت وزیران اخذ می شود و بابت بیماران آزاد مانند بیماران بیمه شده از سوی ستاد مابه التفاوت قیمت تمام شده به بیمارستان ها پرداخت می‏گردد.
  با توجه به اهداف برنامه مقیمی پزشکان متخصص در بیمارستان ها شامل در دسترس بودن فوری پزشک در اورژانس و به منظور رعایت حقوق بیماران در کلینیک ها، فعالیت پزشکان در کلینیک ها در روز مقیمی مجاز نبوده و مشمول دریافت مابه‏التفاوت نمی باشد .
 فقط ویزیت پزشکان در فضای کلینیک ویژه و درمانگاه بیمارستان ها شامل پوشش برنامه بوده و ویزیت پزشکان در درمانگاه های سرپایی اورژانس مشمول برنامه نمی‏باشد.

7) برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند:
در این برنامه اهداف زیر مورد نظر است:
1- تمام اتباع ایرانی که حداقل به یکی از بیماری‏های ویژه اعلام شده در لیست مرجع معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبتلا بوده  و بر اساس ارزیابی سیستم مددکاری، نیازمند حمایت مالی می‌باشند.
 2- تمام اتباع ایرانی که مبتلا به بیماری غیرویژه  بوده و بر اساس ارزیابی سیستم مددکاری، نیازمند حمایت مالی برای پوشش فرانشیز هستند.
چهار گروه بیماری‏های خاص(تالاسمی، هموفیلی، ام اس و دیالیز) با همان شیوه قبل، تحت پوشش حمایتی قرار می‏گیرند و به چرخه سیستم ارزیابی مددکار، ارجاع نمی‏شوند.

بیماری‏هایی که شامل دریافت بسته خدمتی( خدمات تشخیصی درمانی، دارو، لوازم و تجهیزات مصرفی پزشکی) مشخص جهت حمایت هستند به شرح زیر می‏باشند:

بیماران هموفیلی،MS،دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، پیوند کلیه،کاشت حلزون، سرطان، سوختگی، بستری طولانی مدت در بخش‌های ویژه،بیماری‌های روانی، پیوند اعضا و فراهم‌آوری،BMT، مسمومیت‌ها،اسکولیوز،صرع مقاوم به درمان، هپاتیت مقاوم در تالاسمی و هموفیلی، جراحی DBS برای بیماران پارکینسون و دیستونی


8)طرح حمایت مالی به زوج‏های نابارور:
این طرح که در آن بسته خدمتی موثری در مقوله درمان ناباروری برای بیمارستان‌های حوزه دولتی و کمک به درمان زوج‌های نابارور در بخش خصوصی تدوین شده و زوج‌های متقاضی می‌توانند در قالب آن از یارانه‌های درمانی بهره‏مند شوند، از تاریخ 29/10/94 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‏های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ گردیده‏است.
در این مرحله افراد تحت پوشش کمیته امداد وسازمان بهزیستی در اولویت قرار دارند.

انعکاس پیشنهادات و شکایات درخصوص نحوه اجرای این طرح از طریق روش‏های زیر امکان‏پذیر می‏باشد :
     *ارتباط با سامانه 1590 به صورت شبانه روزی                    
     * پایگاه اینترنتی www.tahavol.behdasht.gov.ir 

2) در حوزه دارو:
مساعدت دارویی به بیماران خاص و صعب‏العلاج:
با توجه به قیمت بالای داروهای بیماران خاص و صعب‏العلاج، سازمان غذا و دارو جهت مساعدت دارویی(تخفیف در هزینه دارو) شیوه‏نامه‏ای تدوین و طی آن قراردادی با چهار داروخانه منتخب منعقد کرده‏است.
بر اساس این قرارداد، بیماران می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، به دانشگاه‏های علوم پزشکی استان مربوطه مراجعه و پس از تشکیل پرونده، به صورت الکترونیکی به داروخانه‏های مربوطه معرفی ‏شوند.

مدارک مورد نیاز برای ارائه به دانشگاه علوم پزشکی:
1-    ارائه نسخه جدید پزشک معالج(موجود در دفترچه بیمه)
2-    ارائه پیش‏فاکتور از داروخانه‏ها‌:
در تهران: 29 فروردین ارتش، 13 آبان، شهید کاظمی دانشگاه شهید بهشتی و سهاهلال هلال‏احمر واقع در خیابان طالقانی
در شهرستان: داروخانه‏های طرف قرارداد با دانشگاه‏های علوم پزشکی استان مربوطه
3-   ارائه گواهی پزشک معالج
4-    ارائه مدارک پزشکی بسته به نوع بیماری (مانند فتولوژی، ام آر آی و ...)
5-   ارائه شناسنامه و اصل کارت ملی بیمار
هزینه دارو علاوه بر بیماران خاص مانند مبتلایان به سرطان و ام‏اس، به بیماران دیگر هم که هزینه داروهای آنها زیاد است (با تشخیص سازمان غذا و دارو) تعلق می‏گیرد.
* بیمارانی که به دلیل طول دوره درمان به طور مستمر باید دارو مصرف کنند، هر  یک دوره درمیان با مراجعه به دانشگاه علوم پزشکی با ارائه مدارک لازم و کافی، برای هزینه داروی آنها اقدام می‏شود.
**لازم به ذکر است، متقاضیان می‏توانند در صورت داشتن سوالاتی در این زمینه با شماره تلفن 61927230 سازمان غذا و دارو تماس بگیرند.    تلفن دیگر سازمان غذا و دارو: (66954437)

هزینه داروهای ناباروری:
داروهای ناباروری در لیست داروهای سازمان غذا و دارو وجود ندارد، لذا اقدامی از سوی سازمان برای آنها صورت نمی‏گیرد.


ب)برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه درمان و دارو برای اتباع خارجی:
1) ارائه کمک هزینه درمان به اتباع و مهاجرین:
از آنجایی که طرح تحول نظام سلامت شامل اتباع و مهاجرین مجاز نمی‏شود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور کمک به اتباع بیگانه‌ای که جهت دریافت خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی، از نظر بضاعت مالی در مضیقه هستند، هماهنگی‌هایی را با دستگاه‌های جهت درمان آنان انجام داده است.

درحال حاضر کمک هزینه درمان به اتباع و مهاجرین مجاز به شرح زیر ارائه می‏گردد:
بر اساس تفاهم‏نامه همکاری مشترک سازمان بیمه سلامت و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کمیساریای عالی پناهندگان، تمام اتباع و مهاجرین خارجی معرفی شده از طرف وزارت کشور که دارای کارت آمایش یا هویت معتبر می‏باشند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‏گیرند.
 سازمان بیمه سلامت صرفا افرادی را تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‏دهد که هویت آنان توسط وزارت کشور احراز شده و مشخصات آنان به سازمان ارسال شده ‏باشد.

نحوه ثبت‏نام اتباع و مهاجرین مجاز جهت استفاده از بیمه سلامت:
 ثبت‏نام اتباع و مهاجرین خارجی از ٢٥ آبان سال 1393 آغاز شده و متقاضیان می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با سازمان، که به این منظور تعیین شده‌اند، مراجعه و یا از طریق سامانه اینترنتی  bimehsalamat.irثبت‏نام کنند.
 پس از ثبت‏نام، شرایط و مدارک متقاضیان، بررسی و در صورت تایید و اعلام به متقاضی از طریق پیامک، نسبت به صدور کارت بیمه سلامت آنان اقدام می‏شود.

بیمه سلامت اتباع و مهاجرین مجاز در سه بسته متفاوت ارائه می‏گردد:
بسته اول: گروه بیماران خاص که بیمه سلامت آنان رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچگونه حق بیمه از سوی آنان نمی‌باشد. 2- بسته دوم: گروه اقشار آسیب‏پذیر، فقط یک چهارم حق بیمه معمولی را پرداخت می‏کنند که میزان آن، مبلغ ٢٤هزار و ٣٠٠ تومان برای شش ماه تعیین شده‏است. (مابقی حق بیمه این دو گروه را، کمیساریای عالی پناهندگان پرداخت می‏کند.).
بسته سوم: شامل سایر اتباع و مهاجرین خارجی که جزو دو گروه مذکور نباشند، بوده و سرانه پرداخت از سوی آنان، ٩٧هزار و ٢٠٠ تومان برای هر شش ماه تعیین شده‏است.

هزینه صدور هر دفترچه بیمه، فقط 1000 تومان تعیین شده و مبلغ ثبت‏نام متقاضیانی که اطلاعات آنان توسط دفاتر پیشخوان دولت تکمیل شود، دوهزار تومان درنظر گرفته شده‏است.
افراد بیمه شده نیازمند بستری، صرفا در صورت بستری در بیمارستان‏های دولتی، از خدمات بیمه سلامت بهره‏مند می‏شوند. به غیر از بیمه‏شدگان با بیماری خاص که دفترچه بیمه سلامت دریافت می‏کنند، سایر افراد دفترچه دریافت نکرده و صرفا کارت بیمه سلامت دریافت خواهندکرد.

نحوه  ارائه کمک هزینه درمان از سوی کمیساریای عالی به اتباع و مهاجرین مجاز:
کمک تنها بر اساس اولویت‏های مشخص کمیساریا و در زمینه‏های زیر ارائه می‏شود:
 خدمات پزشکی انجام شده و پایان یافته.
  خدمات پزشکی که در مراکز درمانی دولتی انجام شده ‏باشد و صورتحساب آن به طور دقیق نوع خدمات پزشکی ارائه شده و تاریخ آنها را مشخص کند.
  خدمات پزشکی بیمارستانی و تکمیلی (خدمات سرپایی مورد قبول نیست).
  اولویت با موارد اورژانس، تصادفات و یا شرایط خاص حیاتی است.
  تنها صورت‏حساب‏هایی قابل قبول هستند که حداکثر 4 ماه از تاریخ صدورشان گذشته باشد.
 صورت‏حساب‏های کمتر از یک‏میلیون ریال شامل دریافت کمک نمی‏باشند.
 پناهندگانی که مبتلا به بیماری‏های خاص یعنی نارسایی کلیه، سرطان، هموفیلی، تالاسمی و ام اس هستند و قبلا بیمه درمانی دوره سوم داشتند، می‏‏توانند از کمیساریا برای خدمات پزشکی مربوط به بیماری‏های خاص خود کمک دریافت کنند.
 پناهندگان مبتلا به بیماری‏های خاص که بیمه درمانی دوره سوم نداشتند، می‏توانند نزد کمیساریا پس از بررسی لازم به عنوان بیمار خاص ثبت شوند.

2) ارائه کمک هزینه دارو به اتباع و مهاجرین
 پناهندگان باید دارای کارت اقامت و گذرنامه باشند.
 ارائه پیش‏فاکتور از داروخانه 13 آبان یا هلال احمر به غذا و دارو (داروخانه‏ 13 آبان در ارجحیت قرار دارد)
 تقریبا حدود 40درصد هزینه دارو تخفیف داده‏‏می‏شود.
پناهندگان ساکن تهران باید به سازمان غذا و داروی مرکزی واقع در خیابان فخر رازی و پناهندگان ساکن شهرستان‏ به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه مراجعه نمایند.
شماره تماس سازمان غذا و دارو در تهران: 02161927230- 02161927000

سامانه های نظارتی دارو
سازمان شماره تلفن
رسیدگی به شکایات فرآورده‌های دامی (دامپزشکی) 66917168
شکایت درباره وضعیت بهداشتی محل‌های کسب(ساعات اداری)
*لازم به ذکر است ابتدا متقاضیان باید با شماره 1490 تماس گرفته و بعد از عنوان کردن شکایت و گرفتن شماره پیگیری، با شماره تلفن‏های مذکور تماس بگیرند تا مشکلشان رسیدگی شود. 66700361- 66707061
شکایت از وضع بهداشتی فرآورده‌های دامی(ساعات اداری) 66591005
شکایات اورژانس پیش بیمارستانی (اورژانس تهران)
*جهت شکایت از اورژانس بیمارستان، متقاضیان می‏توانند با شماره 1490 هم تماس بگیرند. 66469928

شکایت از گرانفروشی دارو 88914742-3
گزارش تخلفات بهداشتی بیمارستان‏ها، داروخانه‏ها و هر تخلفی که مربوط به دارو و غذا می‏شود. 88909033
موجودی داروهای کمیاب در داروخانه‏ ها
در این سامانه، اطلاعات مربوط به داروهایی که به طور مقطعی دچار کمبود شده اند، از داروخانه‏های سطح شهر دریافت می‏شود و از طریق تلفن همراه در اختیار متقاضیان قرار می‏گیرد. هموطنان با استفاده از این خدمت در هر منطقه از تهران بزرگ و در هر کجای ایران می‏توانند داروخانه‏ای را که داروی مورد نظر را موجود دارد شناسایی کرده و سپس جهت تهیه داروی مورد نظر به همان داروخانه مراجعه نمایند. سامانه پیامکی  201490
سامانه مدیریت توزیع داروهای خاص behdasht.gov.ir


اشتغال

راهنمایی و مشاوره متقاضیان اشتغال

الف) اشتغال

1-اشتغال دولتی:

متقاضیان اشتغال در دستگاه های دولتی با مراجعه به روزنامه ها و جراید کثیر الانتشار پس از آگاهی از شرایط و ضوابط مربوطه می‌توانند برای شرکت در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی اقدام نمایند.

در دولت یازدهم با هماهنگی‌های صورت گرفته، آزمون‌های استخدامی و جذب نیروهای انسانی در دستگاه‌های اجرایی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و با اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری انجام می‌شود.


2-اشتغال غیردولتی
:

ایندسته از متقاضیان می‌بایست به مراکز کاریابی‌، جراید و سایت‌های اینترنتی جهت ثبت نام مراجعه نمایند.

به علت وجود کاریابی‌های غیرمجاز، دفتر هدایت نیروی کار وزارت تعاون ثبت نام برای اشتغال را فقط از طریق سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توصیه می‌کند. در این سایت در لینک کاریابی، قسمت‌های مختلف اعم از آیین نامه های اجرایی، حق الزحمه ها و... برای استفاده عموم، قابل اطمینان و در دسترس می‌باشد.

 متقاضیان می‌توانندجهت ثبت نام در شبکه ملی بازار کار، از طریق سایت زیر اقدام نمایند:

http://www.bazar-eshteghal.ir 


3-اشتغال در حوزه تعاون:

افراد جویای اشتغال در بخش‌های تعاونی می‌توانند با تشکیل گروههای کاری در حوزه‌های مختلف اقدام به تشکیل تعاونی نمایند.

انواع شرکت تعاونی از لحاظ نوع فعالیت
1 ـ شرکت تعاونی تولیدی:
شرکتی است که به منظور اشتغال در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات صنعت، معدن، عمران شهری ، روستائی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می نماید و یک واحد تولیدی را تشکیل می دهند .
2ـ شرکت تعاونی توزیعی:
عبارتند از تعاونی هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان خود را در چارچوب مصالح عمومی و به منظورکاهش هزینه ها وقیمت ها تامین می نماید ودر امور مربوط به تهیه و توزیع کالا ‚ مسکن‚ خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء فعالیت می نماید .


انواع شرکت تعاونی از لحاظ نوع عضویت :

1ـ شرکت تعاونی عام :
شرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد می باشد (تعداد اعضاء در این تعاونیها حداقل 500 نفر و براساس نوع تعاونی که وزارت تعاون تعیین کرده مشخص می‌شود وبایستی سهام آن رابه عموم مردم عرضه نمایند.)

2 ـ شرکت تعاونی خاص :
شرکتی است که عضویت در آن برای گروهی خاص مانند کارگران، دانشجویان، کشاورزان، زنان، پزشکان، وکلای دادگستری، اعضاء هر صنف و مشاغل خاص و نظایر اینها با رعایت شرایط آزاد تعیین می شود و در نتیجه سهام آن فقط به افراد واجد شرایط واگذارمی شود.


برای دسترسی به سامانه تشکیل و ثبت الکترونیکی تعاونی ها به آدرس
http:\\www.ei.mcls.gov.ir    مراجعه نمایید.


ب) تسهیلات اشتغالزایی

صندوق کارآفرینی امید:

از آنجایی که اشتغال از مهمترین دغدغه‌های دولت یازدهم می‌باشد در ابتدای این دولت، برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌های صندوق "مهر امام رضا(ع)" در جهت ارتقا کمی و کیفی در حوزه اشتغال حمایت‌های اشتغالزایی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و با تغییرات اعمال شده "صندوق کار آفرینی امید" با ماموریت‌های حمایتی و توسعه اشتغالزایی در کشور جایگزین صندوق مهر امام رضا(ع) گردید.


انواع تسهیلات خانگی و اشتعالزایی صندوق کارآفرینی امید:

گروههای هدف در دریافت این نوع از تسهیلات، غالباً جوانان جویای کار و دارای مهارتهای فنی و حرفه ای می‌باشند که توانایی و تمایل در کسب و کارهای خرد خود اشتغالی از قبیل صنوف خدماتی، تولیدی و توزیعی را دارا می‌باشند.


تسهیلات خانگی (مشاغل خانگی)

آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.

به منظور اجرای قانون حمایت از مشاغل خانگی، تسهیلات اعطایی به افراد جویای کار و متقاضی سرمایه گذاری و کار در منزل اعطا می‌گردد. این تسهیلات پس از صدور مجوزهای مقرر در قانون حمایت از مشاغل خانگی و تا سقف 50 میلیون ریال با بازپرداخت 36 ماهه اعطاء می شود. این تسهیلات با رویکرد ایجاد شبکه های تولیدی و گسترش زنجیره های تولیدی با محوریت پشتیبانان اجرایی می باشد. متقاضیان راهنمای مشاغل خانگی برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت نام و دریافت کد رهگیری به سایت www.mashaghelkhanegi.ir   مراجعه نمایند.


تسهیلات خانگی خویش فرمایی

گروههای هدف در پرداخت این نوع از تسهیلات غالباً جوانان جویای کار و دارای مهارتهای فنی و حرفه ای می باشند که توانایی و تمایل در کسب و کارهای خرد خوداشتغالی از قبیل صنوف خدماتی، تولیدی و توزیعی را دارا می باشند. صندوق با برقراری نظام شناسایی، بررسی اهلیت و اعتبار سنجی نسبت به حمایت از طرحهای ارایه شده از سوی این قبیل افراد تا سقف 200 میلیون ریال با بازپرداخت 60 ماهه اقدام می نماید.
اولویت های مقرر در پرداخت تسهیلات به فارغ التحصیلان دارای مهارت های فنی و حرفه ای، ساکنین در مناطق محروم و زنان سرپرست خانواده که دارای حداقل 20% توانایی مالی در مشارکت جهت اجرای طرح باشند قرار گرفته است.


تسهیلات اشتغالزایی کارفرمایی زیر 10 نفر

به منظور گسترش پوشش دامنه حمایتی و ایجاد مشوق های لازم جهت سرمایه گذاری در طرحهای دانش بنیان و تعاونی و پشتیبانان مشاغل خانگی صندوق نسبت به طراحی و آماده سازی زیر ساختهای حمایتی از شرکتهای دانش بنیان و تعاونی تا سقف یک میلیارد ریال اقدام نموده است. طرح های مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فن آوری و تعاونیهای کوچک با رویکرد عضویت فارغ التحصیلان، زنان سرپرست خانواده و روستائیان و ساکنین مناطق محروم اولویت های استفاده از تسهیلات پیش بینی شده در این بخش می باشند

جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت http://www.karafariniomid.ir  مراجعه نمایید.


تسهیلات اشتغالزایی روستایی

در دولت تدبیر و امید برای شکوفایی اقتصادی در روستاها برنامه ریزی شده است وبه افرادی که برای برپایی کارگاه‌های آموزشی در روستاها اقدام کنند وام با بهره حداکثر 12 درصد می‌دهد به شرط آنکه این کارگاه‌ها در روستاها باقی بماند.

اگر افراد با مشارکت هم، شرکت سهامی خاص یا تعاونی تشکیل دهند و شغل پایداری را تعریف کنند به آنان وام با کارمزد چهار درصد داده و کارت یارانه آنان به عنوان وثیقه محسوب می شود، افراد متقاضی باید طرحی را مصوب کنند و به تأیید کمیته برنامه ریزی شهرستان برسانند و در ادامه پس از تأیید شورای برنامه ریزی استان، کمتر از دو هفته موفق به دریافت وام می شوند.

اگرطرح به صورت مشارکت باشد به اندازه سه برابر وام داده می شود به شرط آن که حداقل 500 خانوار در آن روستا ساکن باشند اما اگر به صورت فردی باشد تا سقف صد میلیون تومان وام داده می شودو اگر به صورت مشارکت چند نفره باشد سی درصد را افراد تأمین می کنند و 70 درصد نیز دولت وام می دهد.


ج) اشتغال نخبگان

اولویت های استخدامی برای نخبگان علمی کشور در قوانین استخدام های دولتی، اولویت هایی را برای نخبگان علمی پیش بینی کرده است.

در بنیاد ملی نخبگان یک بخش ویژه برای پیگیری استخدام نخبگان در دانشگاه ها فعال شده است، نخبگانی که دارای مدرک تحصیلی دکترا هستند به آنان مدرک پسا دکترا داده می شود که می توانند کار تحقیقاتی انجام دهند.
بنیاد ملی نخبگان در بکارگیری این افراد در شرکت های دانش بنیان حمایت و پشتیبانی می کند.
گروه های جدید جهت بهره مندی از حمایت بنیاد ملی نخبگان : نخبگان حوزوی، قرآنی ، ادبی و … از جمله گروه های جدید هستند که از حمایت بنیاد ملی نخبگان برخوردار می شوند.



د) اطلاعات تکمیلی در حوزه اشتغال و تسهیلات اشتغالزایی:

v   متقاضیان اشتغال ، جهت آشنایی با دفاتر مشاوره شغلی و کاریابیهای غیر دولتی و کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک نمایید.      http://www.mcls.gov.ir/fa/kar/karyabi

 

v   جهت آشنایی ، بهرمندی از مزایای مشاغل و آشنایی با قانون کار اینجا را کلیک نمایید. http://www.mcls.gov.ir/fa/lawlist/kar 

 

v   جهت بهرمندی و استفاده از دوره های فنی حرفه ای و کسب مهارت فنی جهت ایجاد اشتغال ، می توانید به سایت سازمان فنی حرفه ای کشور اینجا را کلیک نمایید.  www.irantvto.ir

 

v   بر اساس تصویب نامه سی و نهمین جلسه شورایعالی اشتغال ، متقاضیان اشتغال و تسهیلات خوداشتغالی تحت پوشش نهادهای حمایتی (بنیاد شهید و امور ایثارگران ، بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام خمینی-ره-)باید برای اعمال اولویت های قانونی و بهره مندی از تسهیلات خوداشتغالی و خانگی به نهاد مربوطه مراجعه نمایند.

 

سامانه هاي نظارتي
سامانه های نظارتی

دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی

سامانه و تلفن‌های پاسخگویی

آدرس لینک ارتباط مردمی

ایمیل دفتر پاسخگویی

دفتر مقام معظم رهبری- پاسخگویی به نامه‌های مردمی(ساعات اداری)

64411

www.leader.ir/fa/contact

 

مجمع تشخیص مصلحت نظام

http://maslahat.ir/DocLib2/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%20%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3.aspx

 

سامانه نظارتی ارتباطات مردمی ریاست جمهوری

6133

www.saamad.ir

 

مجلس شورای اسلامی

www.parlian.ir/index.asdex.aspx?fkeyid=&siteid=18pageid=4747

Islamic@parliran.ir

سازمان بازرسی کل کشور

تلفن ارتباط مردمی:136

http://shekayat.bazresi.ir

 

تلفنخانه:61361

دیوان عدالت اداری

تلفن گویا:51200

www.divan-edalat.ir/show.php?pag=contact

 

تلفن ارتباط مردمی: 8-51201

وزارت آموزش و پرورش اسلامی

سامانه نظارتی:1520

http://www.medu.ir/portal/home.php?ocode=100010876&block=people-community

-

تلفن پاسخگویی به شکایات:82282209و82282221

تلفن ارتباط مردمی:82282113و82282114

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تلفن پاسخگویی به شکایات:88114224و88114523و88114150

https://www.ict.gov.ir/fa/companies/offices/complaints/shekayat-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%AA

-

وزارت امور اقتصادی و دارایی

تلفن پاسخگویی به شکایات:39909

http://www.medu.ir/portal/home.php?ocode=100010876&block=people-community

info@mefa.ir

سامانه نظارتی:39909

وزارت امور خارجه

تلفن پاسخگویی به شکایات:61156115

https://www.ict.gov.ir/fa/companies/offices/complaints/shekayat-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%AA

nfo@mfa.gov.ir

سامانه نظارتی:61152557

تلفن ارتباط مردمی:61151

مربوط به گذرنامه و روادید:611503045

وزارت دادگستری

سامانه نظارتی:82211

http://www.justice.ir/contactus

ارتباط با ما

info@justice.ir

تلفن پاسخگویی به شکایات: ۵-۸۸۸۹۳۶۲۱

وزارت راه و شهرسازی

تلفنخانه: 4-88646130و9- 88878031

http://www.mrud.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=cc257a21-4ed0-4666-9644-52388fe49235

public_relation@mrt.ir

پیامگیر: 82244091و82244090

وزارت صنعت، معدن و تجارت

تلفن خانه:81771

http://www.mimt.gov.ir/services/feedbacks/add/newFormType/1/

info@mimt.gov.ir

تلفن ارتباط مردمی: 43606

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تلفن پاسخگویی به شکایات: 82234260و82234260

-

info@msrt.ir

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تلفن ارتباط مردمی: 38512256

http://bazrasi.farhang.gov.ir/fa/contactus

info@farhang.gov.ir

وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی

تلفن پاسخگویی به شکایات:

http://pm.mcls.gov.ir

pasokhgoo@irimisa.ir

تلفنخانه مرکزی : 64491 . تلفن ارتباط مردمی: 9-66580031

وزارت کشور

تلفن ارتباط مردمی:84861

-

-

وزارت نفت

تلفن پاسخگویی به شکایات:88944020و61622244

http://www.mop.ir/Portal/home/?event/35298/29939/18505/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA

info@mop.ir

وزارت نیرو

تلفن پاسخگویی به شکایات: 81606669

http://news.moe.gov.ir/TopNav/Contact-Us

hniroo @ moe.gov.ir

وزارت ورزش و جوانان

تلفن پاسخگویی به شکایات: 22660925

http://msy.gov.ir/web_directory/4280-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA.html

ofacr@msy.gov.ir




 

 شماره‌تلفن‌های خدماتی سازمانی و استانی

شماره تماس

نیروی انتظامی

110

جمعیت هلال احمر

112

قوه قضاییه

129

بنیاد شهید و امور ایثارگران

1616

سازمان تعزیرات حکومتی

09651

شکایت از گرانفروشی

124

سازمان امور مالیاتی کشور

1822

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

33271

بنیاد ملی نخبگان

09601

فوریت‌های شهرداری

137

گمرک

82991

شرکت مخابرات ایران

2018

ستاد مبارزه با مواد مخدر

09628

راه‌های سازمانی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

141

سازمان تامین اجتماعی

1420

ندای مشاور سازمان بهزیستی

1480

اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی

123

شرکت ملی نفت

09627

سازمان محیط زیست تهران

1540

آب و فاضلاب استان تهران

1522

نیروی برق تهران

121

امداد شرکت گاز تهران

194

حوادث آب تهران

122

 

 

پرسش و پاسخ

بسمه تعالی


نحوه پیگیری نامه های  تقدیمی به رئیس جمهور چگونه می باشد ؟
متقاضیان می توانند با شماره تلفن 111 تماس حاصل نموده وضمن اشاره به تاریخ نامه و اعلام کد ملی خود جزئیات لازم را دریافت نمایند.
معرفي مركز ارتباطات مردمي

اکنون دولت‌ها دریافته‌اند که اگر مردم سیاست‌های دولتی را درک نکرده و از آنها حمایت نکنند،‌ آن سیاست‌ها در اجرا و هدایت ناکام خواهند ماند. بنابراین، دولت‌ها در پی الگو‌ها و رویکردهای بهتری برای مطلع ساختن، ‌مشورت و درگیر ساختن مردم در فرایند تدوین خط‌مشی هستند. در اندیشة سیاسی امیر مومنان حضرت علی (ع)، دولت ماهیتی الهی و مردمی دارد. مشروعیت دولت اسلامی در مقبولیت مردمی آن است.

دولت‌هایی که به عموم مردم امکان مشارکت می‌دهند، برای تصمیم‌گیری در موقعیت بهتری قرار دارند و تصمیمات آنها از پشتیبانی عمومی بیشتری برخوردار می‌شود در حقیقت نمادی از عزم راسخ دولت برای مشارکت آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان و سپردن امور به دستان پرتوان آنهاست. مشارکت، امکان دستیابی دولت را به اطلاعات مهمی در مورد نیازها و اولویت‌های افراد و جوامع فراهم می‌کند. لازمه جلب مشارکت مردمی داشتن ارتباطات موثر، دو سویه، روان بی‌واسطه بین مردم و ودولت و همچنین بستر سازی مناسب برای ایجاد چنین ارتباطاتی است.

مرکز ارتباطات مردمی براساس الزامات قانونی حاکم بر نظام ارتباطات و حکومت در راستای تحقق اصول 90، 162، 173و 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی و مادة 142 قانون برنامة چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، نظامنامة مدیریت پاسخگویی به شکایات و... به مثابة رسانه‏ای کارآمد دربرقراری ارتباط بین مردم و دولت، نقش محوری و مؤثری ایفا می‌کند. مرکز ارتباطات مردمی به عنوان عالی ترین مرجع نظارت بر ارتباطات مردمی با مدیریت ایده‌ها، نظرها، طرح‌ها، شکایت‌ها، درخواست‌ها، انتقادها و ابراز احساسات می‌کوشد تا با برقراری ارتباطات پویا بین مردم و دولت و افزایش سطح دسترسی مردم به مسئولان و کارگزاران با رویکرد حل مشکل و مشارکت در برنامه‌ریزی و نظارت، زمینة مشارکت همگانی را عملی سازد.

 

ساختار نظارتی و پاسخگویی ارتباطات مردمی در کشور

عصر ارتباطات، تجارب گذشته مرکز و تجزیه و تحلیل شرایط بومی کشور باعث شد که ساختار قبلی ارتباط دولت با مردم که بصورت متمرکز و محدود در مرکز ارتباطات مردمی صورت می پذیرفت نتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. ساختار پیشین مورد بازبینی و مهندسی مجدد قرار گرفت و ساختار جدید ارتباطات مردمی با هدف تسهیل در برقراری ارتباط مردم با دولت برای پیگیری مسائل، مشکلات و شکایات، بصورت شبکه‌ای  ولایه‌ای در سطوح ملی، دستگاهی، استانی و شهرستان طراحی و پیاده سازی شد. با این تغییرات علاوه بر سهولت و روانی در دسترسی مردم به دولت، فرآیند پاسخگویی به مطالبات مردمی به سطوح پایین تر (شهرستان، استان) تفویض گردید و مرکز به ناظر عالی ارتباطات مردمی تغییر نقش پیدا کرد. شکل زیر ساختار ارتباطات مردمی (در دولایه نظارتی و پاسخگویی) در کشور را نشان می دهد.



لایه های نظارتی و پاسخگویی ارتباطات مردمی در کشور
 
 
 
                  

 

هموطنان عزیز می توانند جهت ارائه ایده، طرح، پیشنهاد، شکایت، انتقاد و درخواست از طریق تلفن 111 با استانداری و فرمانداری محل سکونت خود ارتباط برقرار نمایند. ازآنجا که ساختار جدید ارتباطات مردمی بصورت یکپارچه الکترونیکی تعریف شده و دارای سطح بندی اجرایی است. بنابراین، ارتباط مردم با نزدیکترین مرجع پاسخگویی (استان و شهرستان) از نظر فرآیند پاسخگویی با سطوح اجرایی بالاتر تفاوتی نخواهد داشت و بعضا مدت زمان کمتری برای رسیدگی و اخذ پاسخ نیاز دارد.

 

ارتباطات مردمی رییس جمهور

برقراری ارتباط دو سویه و تنگاتنگ بین حکمران جامعه اسلامی و مردم از حقوق متقابل بین آنها و مورد تاکید در دین مبین اسلام است. هر چند که برقراری ارتباط چهره به چهره هنوز نیز از موثرترین انواع ارتباطات است اما به دلیل سختی ها و پیچیدگی های زندگی امروزی  و تحولات چشمگیر و شگرف عصر ارتباطات،کانالهای ارتباطاتی متنوع و بعضا سهل و کم هزینه ای برای برقراری ارتباطات بوجود آمده است. مرکز ارتباطات مردمی با تغییر ساختار ارتباطات مردمی در کشورتحولی عظیم را در برقراری کمی و کیفی ارتباطات ایجاد نمود که افتتاح پروژه ملی سامد دانست.

      


ساير موارد
  • نظام وظیفه

رسیدگی به درخواست معافیت کفالت                 رسیدگی به درخواست معافیت تحصیلی
رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی               مشاوره خدمات وظیفه عمومی
رسیدگی به درخواست معافیت موارد خاص           خدمات الکترونیکی
رسیدگی به درخواست صدور کارت المثنی


  • جهادکشاورزی 

نحوه‌پذیرش‌مددجویان‌آسیب‌دیده            ارائه خدمات به کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست   
نحوه تشکیل پرونده در بهزیستی           پذیرش و تشکیل پرونده درحوزه توانبخشی   
نحوه پذیرش انواع مددجویان                  ارائه خدمات بهزیستی به افراد نیازمند و بی سرپرست      کمک‌به‌اشتغال‌ووام‌خوداشتغالی              برنامه‌حمایت‌وتوانمندسازی‌زنان‌سرپرست خانواروخانواده‌های نیازمند
مسکن مددجویان                                مراحل‌پذیرش‌وتشکیل‌پرونده‌برای‌معلولین
خدمات تلفنی 148 
                                                                                                                                                    

  • کمیته امداد امام خمینی(ره)
  • صندوق مهر امام رضا (ع)

  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 
  • وزارت کار و امور اجتماعی


ثبت نام متقاضیان اشتغال
               مشاغل خانگی
ثبت نام زنان سرپرست خانوار           کاریابی
دستور عمل تشکیل تعاونی ها          ارتباط با ما



  • وزارت دادگستری 

ملاقات مردمی
                         امورمربوط به دیه
شکایات مردمی                       امور ایثارگران
ارتباط با ما




  • وزارت امور خارجه


تماس با ما